Saturday, May 16, 2009

KULIAH 4 (11 April 09)

Kajian Kepustakaan

* Sorotan ka atas bahan-bahan literature seperti buku, jurnal, artikel seminar dan laporan.
* Dilakukan secara kritikal ke atas point-point penting.

* Guru meneliti/menyelidik/mengkaji secara sistematik ke atas sesuatu amalan bagi tujuan penambahbaikan dalam bagaimana sesuatu pengajaran, teknik serta strategi dapat dipertingkatkan dan memberi impak kepada pelajar.

Literature Review
- Melihat bagaimana orang lain mengumpul data bagi sesuatu kajian.

Membandingkan dan Membezakan

- Mencari persamaan dan perbezaan berdasarkan kriteria seperti ciri, sifat, kualiti dan unsur sesuatu objek atau peristiwa.

Langkah Penggunaan:
  • Perhatikan dan memberi tumpuan kepada satu atau beberapa ciri kajian tindakan (sampel, setting, prosedur, pengumpulan dan penganalisisan data.
  • Kenalpasti ciri kajian tindakan itu.

MENGANALISIS

  • Mengolah maklumat dengan menghuraikannya kepada bahagian yang lebih kecil bagi memahami sesuatu konsep atau peristiwa serta mencari makna yang tersirat.
  • Kemahiran ini digunakan untuk mengenali bahagian-bahagian, memahami hubungkait antara bahagian dan mengenali prinsip yang terlibat.
  • Menganalisis ialah sesuatu kemahiran yang kompleks menggunakan beberapa ciri kemahiran berfikir.

MENILAI

  • Membuat pertimbangan tentang sesuatu perkara daripada segi kebaikan dan kelemahan berdasarkan bukti atau dalil yang sah.
  • Kemahiran ini digunakan untuk membuatkan bagi:
  1. Memilih sesuatu
  2. Menerima atau menolak sesuatu idea

MEMBUAT KESIMPULAN

  • Membuat pernyataan tentang hasil sesuatu kajian yang berdasarkan kepada sesuatu hipotesis atau mengukuhkan sesuatu perkara berdasarkan penyiasatan
  • Kemahiran ini digunakan untuk membuat keputusan, menerangkan sesuatu, meramal dan menyokong pernyataan

MENSINTESIS

  • Menggabungkan idea, unsur, item dan perkara yang berasingan untuk menghasilkan gambaran yang menyeluruh dalam bentuk pernyataan, esei, lukisan dan artifak.

No comments:

Post a Comment