- JURNAL 1 : Pelajar sekolah
- JURNAL 2 : Guru dan Pelajar
- JURNAL 3 : Guru dan Pelajar
SETTING
- JURNAL 1 : Kajian ini dijalankan di sekolah di Knox County, Tennessee
- JURNAL 2 : Kajian ini dijalankan di bilik darjah sekolah tahap pertengahan
- JURNAL 3 : Kajian ini dijalankan di sekolah untuk pelajar yang dipenjara
PROSEDUR
JURNAL 1
- Pemerhatian terhadap pelajar
- Pra dan Post-test Data
- Tinjauan
- T-test Data
JURNAL 2
- Bersedia dengan pengetahuan asas tentang Pra-Post Test
- Pemerhatian untuk menilai pelaksanaan
- Penilaian tentang kandungan pengetahuan Pra-Post Test
JURNAL 3
- Penilaian kerosot bersama pengajaran
- Penilaian dan penulisan
- Pemahaman dan metakognitif
- Penulisan dan penulisan tambahan
- Kaedah pengajaran kritikal
PENGUMPULAN DATA
JURNAL 1
- Ukur masa Pra-Test
- Tinjauan penyelesaian masalah
- Teknik perbincangan dan menyelesaikan masalah
- Mencatat jawapan pelajar
- Pra-Test dan tinjauan selepas 5 minggu
JURNAL 2
- Penyelesaian masalah dan Pra-Post Test
- Skor daripada instrumen pemerhatian
- Pemerhatian persembahan pelajar
- Pra-Post Test pada hari 1 dan ke-2 kelas
JURNAL 3
- Pra dan Post-Questionnaire
- Pembacaan
- Penilaian
PENGANALISISAN DATA
JURNAL 1
- Berdasarkan jawapan betul salah
- Sistem mata
- Strategi yang digunakan
- Dilakukan sebelum dan selepas kelas
- Berdasarkan keputusan pelajar
JURNAL 2
- Kuantitatif - Multivariate Analisis of Varience (MANOVA)
- Data daripada 3 instrumen di masukkan dalam SPSS
- Kebolehlaksanaan pendekatan model video
- Kuantitatif - Pendekatan analisis Erickson
JURNAL 3
- Tidak diterangkan secara spesifik.
- Data hasil temubual daripada pelajar dan guru
PERBEZAAN KETIGA-TIGA JURNAL
JURNAL 1
Dalam jurnal kajian tindakan ini, hanya melibatkan pelajar sebagai sampel. Manakala prosedur dalam jurnal ini melibatkan 4 prosedur dan yang membezakan dengan dua jurnal lagi ialah tinjauan yang dilakukan terhadap sampel. Selain itu, langkah2 prosedur yang dibuat diterangkan secara terperinci.
JURNAL 2
Jurnal ini pula melibatkan guru dan pelajar sekolah dalam kajian tindakan yang dilakukan. Setting pula adalah dilakukan di bilik darjah yang dipilih daripada 10 orang guru dari kelas yang berbeza. Pelajar pula terdiri daripada jenis bangsa yang berlainan jenis. Prosedur yang dibuat melibatkan 3 instrumen iaitu pengetahuan asas tentang Pre-Post Test, Pemerhatian dan Penilaian. Pengumpulan data pula dijelaskan secara terperinci manakala analisis data pula melibatkan Kuantitatif, Kualitataif, data daripada 3 instrumen serta penilaian.
JURNAL 3
Jurnal yang terakhir ini pula melibatkan guru dan pelajar sekolah juga sebagai sampel. Tetapi tempat kajian dilakukan di sekolah yang menempatkan pelajar2 yang dipenjara kerana yang melakukan jenayah juvana iaitu remaja bawah umur iaitu antara 12-21 tahun. Di dalam jurnal ini tidak menceritakan tentang prosedur dan analisis data secara spefisifik jadi sukar untuk mengenalpasti kaedah atau langkah2 yang digunakan dala kajian tindakan ini.
No comments:
Post a Comment